De onbewoond eiland top 10 (4)

Wetenschappelijk onderzoeker/songschrijver Jan Niesing verdrijft zijn heimwee naar de bewoonde wereld met nostalgie.

 Ik heb de eerste tien onmisbare en veel gedraaide platen die in mij opkwamen gekozen. Dus geen maandenlange zelfkwelling. Wie weet post ik volgende week een herziene top 10, met stijgers, dalers en ´nieuw binnen´. Ik drijf vandaag op nostalgie, dat mag duidelijk zijn. Ik licht de meeste niet toe, want overbodig.


1. Bruce Springsteen. Darkness On The Edge Of Town (1978)
2. Van Morrison. Common One (1980)
Voor mij is dit zijn meest stereotype album met veel Morrisonachtige herhalingen (did you ever hear about (4x), etc.)
3. Fleetwood Mac. Rumours (1977)
4. Squeeze. Cool For Cats (1979)
De geweldige single Cool For Cats: zonder refrein, met een ‘lege’ solo, uniek. De rest van de plaat mag er ook wezen.
5. The Band. The Band (1970)

Rag Mama Rag van het album The Band (1970)

6. Beatles. Abbey Road (1968)
7. The Records. Crashes (1978) 
Heerlijke meerstemmige powerpop, volkomen het succes misgelopen. Tweede plaat van deze jongens, hoewel alleen hun eerste lp veel geprezen wordt. Maar ik draai deze liever.
8. Bob Dylan. Oh Mercy (1989)
Al lange tijd mijn Dylan-favoriet, misschien omdat het zijn soort van comeback album was, of omdat het het eerste nieuwe release album was dat ik Dylan kocht.
9. Cat Stevens. Majikat - Earth Tour 1976 (2004)
De cd van het live-concert van Cat Stevens uit 1976 bevat geweldige versies van zijn grote hits. Heb ik alles lekker bij elkaar. En met het publiek erbij voel ik me zeker minder alleen op mijn eiland.
10. Steve Harley & Cockney Rebel. The Best Years Of Our Lives (1974)
Ook al zo’n uniek album. Heeft hij nooit meer kunnen evenaren
  
Mr Raffles van The Best Years Of Our Lives (lp-versie!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...