Tip voor 2011: Joseph Spence

In 2010 leerde ik de muziek van Joseph Spence kennen. En sindsdien heb ik het ook niet meer losgelaten. Als je van ´Folk´, in de breedste zin van het woord, houdt, is dit meer dan het beluisteren waard.
Joseph Spence was een folk gitarist zanger/hummer uit de Bahamas, enigszins wat bekender gemaakt door o.a. Ry Cooder en the Gratefull Dead.

Hij speelde voornamelijk veel kerkliederen / spirituals na op zijn eigen wijze manier. Je hoort in zijn spel ook veel Calypso ritmes en invloeden. Hij is maar heel weinig van zijn eigen eiland afgekomen en heeft o.a. hierdoor een heel eigen manier van gitaar spelen gecreëerd.

Er is relatief weinig over hem bekend, je kunt daarentegen nog wel wat bio's van hem op internet vinden. Er zijn een aantal albums van hem gemaakt, waarvan men zegt dat hij er zelf nooit een van in bezit heeft gehad.
Alan Lomax, de wereld muziek verzamelaar, heeft bijvoorbeeld een van de albums opgenomen.

Ik ben zelf gitarist en ben op dit moment verslaafd aan het spelen met zijn stijl, en af en toe word ik gek van mezelf. Daarom kan ik mij zo voorstellen dat hij waarschijnlijk ook niets liever deed dan gewoon lekker spelen op z´n verandaatje, zo na het vissen.

En bij tijd en wijle komt er weer eens zo een grappige Amerikaan langs en houdt een Microfoon voor je neus: ja hoor, neem maar op wat je wil, ik heb het toch naar m´n zin, Ik zie wel of ik een exemplaar krijg. Zou het zo zijn gegaan?

Voor de gitarist: Erg goed om van zijn stijl en technieken te leren en er vervolgens je eigen
ding mee te doen.
Tip: niet te snel opgeven

De groeten van Rik


2 opmerkingen:

  1. Bedankt Rik! Heb je ook nog een Josep Spence platentip?
    Ik krijg zelf zo de verzamelaar the Complete Folkway Recordings (1958) binnen. 4 en nog wat sterren op AMG. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rik. Gave muziek, van Joseph Spence. Ik hoorde het voor het eerst via een gitaarspelende vriend, zo'n 20 jaar geleden. Hij had een oude, bekraste elpee van Spence. Jaren later was er een documentaire over Joseph Spence op Concertzender, met veel muziek en informatie. Die heb ik toen opgenomen. Op dit moment ben ik het bandje aan het digitaliseren, Ik kan je het schijfje wel toesturen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...